top of page
יצירת קשר

הפניה התקבלה ונחזור אליך בהקדם

הדברה אקולוגית/ הדברה ירוקה- ומה שבניהם

לא מעט אנו נשאלים לגבי "איזה הדברה אתם עושים?". השוק מוצף בסיסמאות כמו "הדברה טבעית" או "הדברה ירוקה" וכו'. ראשית נבהיר דבר אחד. המדביר אינו רוקח חומרי הדברה, ולא עושה ניסויים אפלוליים באיזה מעבדה מעופשת מלאת ג'וקים. כפי שזה עשוי להתרשם כשכל מדביר מציג איזה חומר סודי לכאורה המבטיח לכם הדברה באמצעות פרחים אורגנים ריחניים, הוא אפילו מתבל את הסלט ירקות שלו עם אותו החומר הסודי. וזה בטעם תפוז.כל המדבירים רוכשים את חומרי ההדברה שלהם ממשווקים מורשים שרוכשים את החומרים מייצרנים מורשים. עוד לא המציאו חומרי הדברת קסם.

אנו כמדבירים בוחרים את חומרי ההדברה איתם נעבוד ועלינו לציית להוראות השימוש ולהוראות הבטיחות הכתובות על התווית. התווית מהווה חוק לכול דבר ועניין, אינה פתוחה לפרשנות ואין לנו הסמכות לסטות ממנה. בישראל רשימה ארוכה של חומרי הדברה המאושרים לשימושים שונים, הרשימה המלאה שקופה ומפורסמת באתר של החברה להגנת הסביבה. (לצורך ענייננו אנו נתייחס רק לחומרי ההדברה המאושרים לשימוש בסביבת מגורים).

בעבר, מרבית חומרי ההדברה היו על בסיס זרחנים אורגניים. כחומרי הדברה הם היו מעולים אך נזקם לסביבה היה רב על התועלת. מצאו שחומרי ההדברה פוגעים בכל ולא רק בחרקים, אינם מתכלים ומחלחלים למי תהום, מזיקים לנשים בהריון ולעובריהן, מי מכם זוכר את הריח החריף של הריסוס שנשאר חודשים ארוכים לאחר ביצוע פעולת ההדברה? חומרים אלה ודומים להם נאסרו לשימוש בבתים ובסביבת מגורים (אך מאושרים עד היום לשימוש חקלאי ווטרינרים). משנאסרו לשימוש נעשה מעבר לשימוש בחומרי הדברה מקבוצת הפרטרואידים . חומרי ההדברה החדשים נחשבים "בררניים" כיוון שרעילותם גבוהה לחרקים אך נמוכה ליונקים, בנוסף הפרטרואידים מתכלים במהרה. בזמנו המושג "אקולוגי" לא היה נפוץ וסקסי כפי שהוא היום וכך נולד "הריסוס ללא ריח". ומאז ועד היום נוספו המון מושגים שיווקיים המייפים את פעולת ההדברה, ובחלקם גם אינם נכונים:

הדברה אורגנית/טבעית- זוהי דוגמא קלאסית למשחק מילים שלא אומר כלום אבל נשמע מעולה. אורגני משמעו טבעי. נניח שיש(למרות שאין) חומרי הדברה טבעיים לגמרי האם זה אומר שהם פחות מסוכנים? הרעלים הכי חזקים הם אורגניים לצורך הדוגמא: זרחן אורגני, רעל נחשים, אלמנה שחורה והרשימה ארוכה ומרשימה. הנקודה ברורה?! בכל אופן חשוב להבהיר! המשרד להגנת הסביבה פרסם הצהרה כי הוא אינו מכיר ולא רשום שום חומר הדברה כאורגני.

הדברה ירוקה/אקולוגית- כיוון שהמחוקק אינו קבע מזה "הדברה ירוקה" המושג נתון לפרשנות. לצורך העניין: הפרטרואידים שנכנסו לשימוש במקום הזרחנים האורגניים יכולים להקרא בקלות "ירוקים" כיוון שהם פחות מזיקים לסביבה והדגש זה על פחות. ולכן כל עוד לא נקבע הגדרה מדוייקת למושג "הדברה ירוקה" כשם שיש ב"בניה ירוקה" אנו ממליצים להתייחס למושג בערבון מוגבל.

הדברה ביולוגית- המושג אכן קיים, אך אינו בשימוש מקצועי בבתי מגורים. מדובר על הדברה כנגד מזיק מסויים בעזרת האויב הטבעי שלו,שיטה זו נפוצה בחקלאות ובמחסנים תעשייתיים. לדוגמא: שימוש בתנשמות כנגד מכרסמים, או שימוש בצרעות טפיליות כנגד מזיקי מחסן שונים. לבנתיים בבית יש כמה מדבירים ביולוגים בדמות החתול או עכבישים או זיקיות.

אז מה בכל זאת? הרי שלא ניתן לתאר מנהל חיים תקין ללא הדברה. אנו החלטנו כי השמירה על הסביבה היא ערך עליון ומהווה לנו צורת מחשבה כך גם נולד שירות הדגל שלנו ECOBUG360. הדגש צריך להיות על שימוש מושכל, זהיר ומוגבל ככל הניתן בחומרי הדברה. ומעל לכל שמירה על החוק. למען שמירה על הסביבה בטרם השימוש ברעלים עלינו לנטר לזהות ולהגדיר מהוא המזיק לשמו נקראנו, בנוסף עלינו להעריך מה הנזק שעלול להגרם ומה התועלת של ההדברה. לאחר מכן נבחר את שיטת ההדברה המתאימה על פי עקרונות ההדברה המשולבת ( (IPM). להלן סד"פ:

  • מניעה- סניטציה וסילוק אתרי דגירה אפשריים.

  • הדברה פיזיקלית- גיזום צמחיה, אטימת סדקים ומקומות מיסתור, שימוש ברשתות.

  • שימוש במלכודות ובפיתיונות.

  • שימוש נקודתי ומבוקר בחומרי הדברה על אתרי המנוחה, מסלול תנועתם, ומחילותיהם של המזיקים.

ביצוע פעולת הדברה שלא בסדר הנ"ל מחירו הסביבתי גבוה יעילותו מוגבלת ולעיתים אף אינו חוקי.


bottom of page